יום ראשון, 1 ביולי 2012

גיוס חרדים - ממלכת האי-אפשר

יש פער עצום בכל השיח בעניין גיוס חרדים בין הרצוי לבין האפשרי.
יש הרבה שטחיות בדיון בעניין, לרבות עצם הצגת הבעיה.
בואו ננסה לעשות סדר בעניין, לפחות מהפן הכלכלי.


ראשית, ה"בעיה" העיקרית בעניין הגיוס של החרדים,
היא שמצד אחד הם לא מתגייסים, בכלל. מאידך, העובדה שהם
לא מתגייסים יוצרת מצב בלתי אפשרי מבחינתם,
שכן הם לא יכולים לעבוד, כי הם צריכים להצהיר שתורתם אמנותם,
ולכן אי הגיוס מונע מהם השתלבות בשוק העבודה.

בואו נתעלם רגע מההיבט המוסרי, דמו של מי סמוק יותר,
הבעיה העיקרית כאן היא שהיעדר הגיוס, ובעקבותיו אי-יכולת לעבוד,
מעבר לעובדה שהיא דנה את החרדים לחיי דלות, יוצרת
בעיה יותר קשה כי שיעוה ההשתתפות בכח העבודה בארץ הוא מהנמוכים בעולם,
המשמעות היא - נטל גדול יותר (כלכלי) מוטל על כתפי אלה שעובדים,
ולאור פערי הילודה, האוכלוסיה שמשתתפת בכח העבודה הולכת וקטנה.
זו הבעיה, שאם לא יימצא לה פתרון, המחאה החברתית הנוכחית היא כלום
לעומת הבעיות הכלכליות שאנחנו כמשק, שמעמד ביניים, של מי שתורם,
ימצא את עצמו.

למעמד הביניים, בבואו לדרוש הטבות מהמדינה,
אין ממש זכות עמידה. זאת מהטעם שאם יחילו קריטריונים מקלים
על מעמד הביניים, מי שייהנה מהם בראש ובראשונה הם המעמד הנמוך,
שבתוכו נמצאים...כן כן, אלה שבנושא הפוסט.


כך למשל, טיפולי שיניים בחינם. למעמד הביניים יש 2.5 ילדים,
אז הוא ייהנה מטיפולי שיניים בחינם, אבל במקביל, יממן מי שיש לו
12 ילדים. זה המצב גם בעניין ההטבות לדיור, כפי שראינו
את הדיון בעניין קריטריון ותק בנישואין מול מיצוי כושר השתכרות.
גם כאן הטבות לדיור פוסחות על מעמד הביניים.

לכן, לדעתי, למעמד הביניים ראוי אולי לזנוח את רעיון הגיוס והשירות האחד לכל.

ראשית,
עובדתית הם לא ישרתו. נכון להיום המרקם בחברה החרדית הוא כזה
שבו ראשי העדה החרדית שולטים באופן מוחלט ובלתי מעורער על כל היבט
בחיים של "נתיניהם". אפשרות לגיוס, תקטין את השליטה הזו, ולכן ה"נתינים"
לא יסכימו, כי ראשי העדה החרדית לא יסכימו.
כמובן שאפשרות של החלת החובה באורח חד-צדדי אפשרית,
היא תוביל את החרדים למתקני הכלא ותגרום ללא יותר מכאוס.

שנית,
לעניין שירות לאומי. הו, הו, כאן טמונה סכנה אמיתית, שאף אחד לא משכיל לראות.
הרי אם יעשו שירות לאומי (ראשית בעניין זה תועלה טענה שיש להחיל מחוייבות זהה
גם למגזר הערבי, אבל נניח לכך במסגרת פוסט זה),
את השירות הלאומי הם יעשו במסגרת קהילותיהם. כלומר הם לא ממש
יסללו כבישים, ויעבדו במתנ"סים עירוניים.
ואז מה יקרה - פשוט יוקם צינור חוקי ולגיטימי להעברת כספים לעדה החרדית.
והכספים הללו יועברו - דרך ראשי העדה, מה שיחזק את שליטתם ואת אחיזתם בחיי
"נתיניהם". ואז אין ולא יהיה מוצא מהעניין. המצב הזה היה כל-כך "נוח" לחרדים,
וכל-כך גרוע למעמד הביניים, אולם לא יהיה למעמד הביניים מה להגיד -
שכן הם עושים שירות לאומי, אז מה אנחנו רוצים.
אנחנו נממן את השירות הזה, ולא נקבל תמורתו כלום.

שלישית,
הנזק שנגרם מכך שאינם משרתים, הוא גדול יותר מאשר אם ישרתו.
ושוב, נזק כלכלי. להכניס אותם לשוק העבודה חשוב יותר לדעתי,
מאשר להוכיח שדמם סמיך כמו שלנו.
(הרי גם כך השירות לא יהיה אותו שירות, והעלויות הנוספות וכיו"ב).
לכן, לפטור אותם משירות הוא הפתרון המתאים ביותר.
כן, כן, לפטור אותם מהשירות, ולאפשר להם לעבוד.

בכך נקבל כמה יתרונות:

ראשית,
הם ייכנסו למעגל העבודה. בכך גם יתרמו להורדת הנטל
על מעמד הביניים, ויתרמו לקופה הכללית על-ידי תשלום מסים.

שנית,
הם לא יצטרכו להוכיח ש"תורתם אמנותם", ולכן לא יהיו חייבים
דבר לראשי הישיבות. התלות המוחלטת תיפסק, ואיתה
יתחיל להיפרם לאט לאט המרקם הכל-כך מלוכד, והכל-כך בלתי חדיר ועביר.
עכשיו, בואו נריץ קדימה 10 שנים,
נתחיל לראות חרדים עובדים, הבנים של אותם עובדים,
גם הם ירצו לעבוד. ואז תהיה דרישה ללימודי ליבה בבתי הספר,
או שפשוט הם יסכימו שילדיהם ילמדו בחינוך הממלכתי דתי,
כדי שילדיהם יוכלו לקבל את הכלים הבסיסיים להתמודדות בחברה מודרנית.
וכך לאט לאט, המרקם יתחיל להיפרם.

נריץ עוד 10 שנים,
ונוכל להתחיל לראות שמה שמכונה העדה החרדית,
הולכת וקטנה, כמות האנשים שמסתמכים על שולחנו של מעמד הביניים קטן,
שיעור ההשתתפות בכח העבודה גדל,
לימודי הליבה בבתי הספר גדלים, והחרדים כבר יוצאים מהגטאות הסגורים שלהם.
וישנם גם חרדים שכן מזדהים עם ישראל,
וגם מבקשים (רחמנא ליצלן) להתגייס.
ולהתגייס למסגרות קיימות או דומות, בלי היערכות של כל המערכת,
עם עלויות והוצאות.

כן, כן, בצורה הזו שיעור הגיוס יעלה בלי כפייה,
כולם ירוויחו,
והשליטה המעיקה של ראשי העדה החרדית תיחלש.
זו לדעתי הדרך להפוך אותם לציבור תורם ומועיל בחברה.
וזה לדעתי חשוב יותר מעצם ההוכחה המוסרית בעניין גיוס לכל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה